Advertoriale

Cozonacii buclucași și mașina de făcut pâine


Dar mari minuni mai sunt și mașinile astea de pâine! Ne ajută enorm atunci când vine vorba despre frământat. De mult timp mi-am dorit și eu un astfel de aparat, nu doar pentru a face pâine în casă, ci și pentru frământarea aluaturilor de cozonaci, plăcinte și gogoși. Frământarea acestor bunătăți poate fi cu adevărat istovitoare, iar mașina de făcut pâine devine o super eroină, gata să facă o astfel de treabă în locul nostru. Încercați-i puterile și nu veți regreta!

Nu de puține ori, atunci când mă îndemna ambiția să mă apuc și eu de frământatul cozonacilor prin bucătărie, lucrurile ieșeau total anapoda. Ba nu se lega aluatul cum trebuie, ba nu creștea când îl lăsam la dospit, ba cozonacii nu se coceau suficient, ba se ardeau, iar mama săraca era nevoită să-și suflece repede mânecile și să vină să salveze ziua… Pesemne nu prea le-aș avea cu frământatul, ce pot să spun?

Așa că, după cum ziceam, mi-am dorit mult aparatul minune, iar cu ocazia ultimele sărbătorilor de iarnă m-am cadorisit și eu cu unul. Bucurie multă și răsuflări de ușurare când am deschis coletul! Bine, bine, dar chiar se putea oare frământa un aluat de cozonaci în afara celui de pâine? Nu puteam să-mi răspund întrebării decât încercând o rețetă adaptată noii mele mașini. Și am adunat câte o rețetă de aici, una de dincolo și am luat în calcul cantitatea maximă de aluat pe care modelul aparatului meu o putea frământa, respectiv 1000 de grame. Nu este mult, dar este suficient pentru obținerea a doi cozonaci destul de măricei. Apoi, pentru că nouă ne plac cozonacii cu umplutură generoasă și cât mai aromați, am adaptat variantele rețetelor găsite, iar finalul a fost unul peste așteptări. Deci, de acum, Cristino, te-ai salvat! Cozonacii tăi vor fi frământați doar la mașina de făcut pâine.

Acestea fiind spuse, pentru subiectul postării de astăzi, provocare lansată de Dajar România, în cadrul probei cu numărul 4 – Ambition… în bucătărie! – din cadrul concursului Spring SuperBlog 2021, mi-am propus să povestim puțin despre rețeta de cozonaci frământați la mașina de pâine.

Pentru 2 cozonaci, unul cu umplutură de mac și altul cu umplutură de rahat, avem nevoie de următoarele ingrediente:

1. Pentru aluat:

  • 600 g făină;
  • 100 g unt;
  • 6 linguri zahăr;
  • 2 ouă întregi + 2 gălbenușuri;
  • 200 ml lapte;
  • un plic de 7 g drojdie uscată activă;
  • un praf de sare;
  • esență de rom;
  • puțin ulei (pentru uns tăvile și masa de lucru).

2. Pentru umplutură:

  • Pentru cozonacul cu rahat: 200 g rahat cu arome de fructe;
  • Pentru cozonacul cu mac: 100 g mac măcinat, 100 g zahăr, 1/4 l lapte, 100 g unt, esență de vanilie și (opțional) puține stafide sau coajă rasă de lămâie.

3. Pentru ornat:

  • un gălbenuș;
  • o lingură de zahăr.

Modul de preparare

Se cântărește cu precizie făina folosind un cântar de bucătărie (magazinul online Dajar România ne oferă câteva modele nu doar precise, dar și foarte decorative pentru bucătăria noastră) și apoi se cerne într-un castron.

Se folosește făină albă superioară pentru cozonaci. Aceasta se recomandă să se păstreze într-un recipient închis ermetic, deoarece făina reacționează cu fluctuațiile condițiilor climatice – umiditate.

Se taie untul în bucăți mici (nu se încorporează unt topit).

Se încălzește puțin laptele într-o cratiță.

Se adaugă ingredientele în cuva de frământat a mașinii de pâine, respectând ordinea generală de urmat în cazul mașinilor de frământat:

  • Lichide (unt moale, ouă, lapte, esență de rom)
  • Sare
  • Zahăr
  • Prima jumătate din cantitatea de făină
  • Drojdie (nu trebuie să intre în contact cu lichidele sau cu sarea înainte de începerea preparării)
  • A doua jumătate din cantitatea de făină.

Se setează mașina de pâine la programul de frământat, se lasă să lucreze și între timp se pregătește umplutura pentru cozonaci.

Se taie rahatul în bucățele mărunte, iar apoi se pregătește umplutura de mac. Macul măcinat se pune la fiert cu laptele, zahărul și esența de vanilie, amestecând mereu până se obține o pastă destul de groasă. Dacă este prea groasă, mai adăugați puțin lapte, iar dacă este prea lichidă, puteți adăuga puțin pesmet (una sau două linguri).

Vă recomand să folosiți o oală de inox sau una cu înveliș rezistent la lipirea alimentelor (de exemplu, oalele din colecția Graphite, marca Ambition România, care prin învelișul Ilag non stick, sunt foarte ușor de utilizat și de curățat). Și când s-a obținut pasta, se adaugă untul. Se lasă să se răcorească. Dacă doriți, se mai pot adăuga puține stafide sau coajă rasă de lămâie.

Se pregătesc tăvile de copt (de exemplu o formă pentru cozonac din oțel carbon, cu înveliș Ilag Non-Stick): se ung cu ulei și se tapetează cu hârtie de copt.

La terminarea programului mașinii de pâine, se aprinde cuptorul pentru preîncălzire.

Se unge masa de lucru cu puțin ulei și se presară cu făină. Se scoate aluatul din aparat, frământat și deja dospit. Se desparte aluatul în două părți egale, iar fiecare parte se întinde ușor, se umple cu una dintre umpluturile pregătite și se rulează. Et voilà! Uite cum am și pregătit cei doi cozonaci buclucași. Nu mai rămâne decât să-i așezăm în tăvile pregătite. Se acoperă cu un prosop de bucătărie sau o folie de aluminiu și se mai lasă puțin la crescut în apropierea cuptorului (vreo 10 minute). Se ung cu gălbenuș de ou și se presară puțin zahăr tos. Apoi, se dau la cuptor și se țin la copt până când trec testul scobitorii.

Concluzie:

La prima tură de cozonaci m-am cam zgârcit cu umplutura de teamă că nu cresc. Știți, sincer vă spun că nu îmi puneam prea multe așteptări în abilitățile noii mele tiribombe în materie de frământat. Dar, ce să vezi? Cozonacii au crescut bine și au ieșit foarte pufoși și delicioși. Și desigur că nu a durat mult și am făcut o nouă tură. Dar de data aceasta cu umplutură din belșug, așa cum ne place nouă și v-am indicat și vouă la ingrediente. Au ieșit senzaționali, vorba crainicilor de la televizor!!! Regret că imaginile pe care vi le prezint nu vă pot răsplăti și vouă pofta, dar dacă dispuneți și voi de o mașinuță de pâine, nu ezitați să îi încercați iscusința.

Sursă imagini: dajarmagazin.ro; arhiva personală.

4 gânduri despre „Cozonacii buclucași și mașina de făcut pâine

  1. M-am cadorisit si eu cu una acum doi ani, din cauza faptului ca vara cumperi painea preambalata gata mucegaita. Una din bunele mele prietene care locuieste undeva unde painea de gata e oarecum un lux, m-a sfatuit ce sa aleg. N-am ascultat-o intru-totul si am gresit. Imi trebuia una ceva mai mare. Dar si asa sunt incantata de achizitie. Nu am incercat-o la cozonaci, dar painea este exceptionala…

    Apreciat de 1 persoană

    1. Da, sunt de mai multe capacități. A mea este de 1000 g, dar este suficient pentru doi cozonaci de mărimi medii. Cât despre pâine, faptul că mănânci ceva făcut în casă, cu ingredientele știute, este un plus enorm. Nu mai vorbim despre mirosul inconfundabil de pâine caldă. Delicios!!! 🤗

      Apreciat de 1 persoană

      1. Si a mea e tot de 1000 gr. Dar noi suntem 5 si trebuia sa iau una de 1500. M-am gandit ca 1 kg de paine pe zi este suficient, dar painea de la masina este mai compacta decat cea cumparata… Prietena mea imi spusese sa iau una cu cuva de inox, de 1500 gr si cu doua palete. Am luat una cu cuva teflonata, de 1000 gr si cu o singura paleta. La urmatoarea o voi asculta, insa deocamdata aceasta merge bine. Au fost perioade in care faceam si doua paini pe zi. Acum ne-am mai relaxat, dar tot fac o paine la doua zile…

        Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu